søndag 25. november 2012

Banan?


Næringsverdi og smak
Bananer inneholder kostfiber, A-, B- og E-vitaminer, samt mineralene fosfor, kalium, jern og sink.

Smaken og konsistensen på mange typer bananer avhenger av hvilken temperatur de modnes ved. Bananer blir ødelagt og grå ved lave temperaturer og kjøles bare ned til 13,7°C under transport. Det er derfor viktig at man i husholdningen ikke oppbevarer banan i kjøleskap, men oppbevarer den i romtemperatur.


Pr. 100 g banan (uten skall):

*Energi: 89 kcal
*Protein: 1,09g
*Karbohydrat: 22,8g
**Hvorav sukkerarter: 12,23g
*Fett: 0,33g
*Kostfiber: 2,6g
*Stivelse: 5,38g

Fikk dette fra Wikipedia men ser sånn noenlunde riktig ut:) 
Er du en banan elsker? Og kake elsker? Det er jeg, så hvorfor ikke lage noe godt! Har aldri laget dette før men det er vel verdt et forsøk:) 

Du trenger, 
1.Banan
1. Egg
1. Eggehvite
1SS søtningsmiddel ( sukrin, sukrin + eller sukrin gold, tagatesse, eller natreen)
20 g kokosmel
20 g vaniljeprotein
3-4 dråper vanilje stevia
Melk/vann, skal være en tykk røre.

Mos bananen mens du stivpisker eggehviten. Pisk deretter sammen den moste bananen, det tørre og søtningen. Tilsett deretter litt melk, pass på at røren ikke blir for rennende. Vend deretter sammen alt inn i eggehviten. Del nå røren i 2.

Sett ovnen på 180 grader.
Nå skal du ta den ene røren og legge i
1 SS med kakao (mer hvis du vil)
Og 3-4 dråper stevia sjokolade.

Nå finner du enten frem en liten ildfast form eller muffins former, jeg tok muffinsformer og legg langvis :)
Så for meg at det hele ville heve litt.. Men det gjør det ikke.

Ble 5 store muffins på meg:) holdt med en akkurat nå men blir nok mer senere ikveld ;)

Idag ble treningen på morgenkvisten, måtte kjøre min kjære på jobb så da tok jeg treningen på elixia hillevåg kl 0800 idag:) 30 min Cardio og 30 min styrke på skuldreog rygg:)

Ble ikke så tung økt, men det skal det bli fra neste uke;) kan nesten ikke vente!

Bilder fra idag:)










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar