onsdag 23. januar 2013

Kjært barn har mange navn :)

Magen begynte å komme seg men det skrek etter noe godt!  Jeg fikk se et bilde på instagram igår med det jeg kaller for kanel i svingene. Så jeg tenkte hmm.. Kanskje jeg finner en god sunn oppskrift på det?? Joda Kristne Weber reddet dagen! Oppskriften finner du her www.kriweb.no


Min oppskrift ble som følger:
80g mandelmel
40g bakepro
1 egg
2 ss kesam
1 ss hi-maize (kan sløyfes)
1 ss xanthan gum (mulig fiberhusk er det samme?)
1 ts bakepulver
5-6 dråper Stevia Vanilla Cream (eller vaniljeessens)
en klype salt
5-6 ts sukrin + kanel og kardemomme (vær raus med krydderet)
en liten skvett melk


Pisk egg med sukrin og Stevia, pisk deretter inn kesam. Bland alt det tørre i en bolle og rør inn i det våte. Nå vil du merke at røren blir deigete, det er takket være xanthan gum (som jeg har kjøpt på nettet). Jeg tror fiberhusk skal gjøre det samme, men jeg vet faktisk ikke da jeg aldri har prøvd det. Om den blir for tørr/seig, så tilsett litt melk – den skal være litt sticky.
Legg ut plastfolie/cellofan på kjøkkenbenken, legg den klissete deigen oppå, og deretter et nytt lag med plastfolie. På den måten får du kjevlet deigen utover uten at det sitter fast i alt.
Jeg smurte litt smør på, deretter masse sukrin og kanel over. Rullingen er et kapittel for seg, men om man er forsiktig, tålmodig og væter fingrene ofte så går det fint. Rull med plastfolien som hjelp. Bruk en skarp kniv og skjær i passende størrelser. Jeg lagde de små og søte, og fikk derfor 9 stk.
Inn i ovnen på 170 grader i 15-17 minutter.

Næringsinnhold per kanelbolle:
Kcal: 60
Protein: 8,6 g
Karb: 2,3 g (hvorav halvparten er ren kostfiber)
Fett: 1,8 g


Dette er det Kristine Weber forteller om sine skillingsboller :)

Jeg byttet ut 1 ss hi-maize og 1 ss xanthan gum med bare Fiberhusk, og istedet for å smøre den med smør brukte jeg vann istedet. Synes ikke smør er det beste som finnes men her er det bare å kjøre på!

For å få den til å rulles sammen brettet jeg den litt og litt med bakepapiret og tok vann på yttersiden av bakepapiret, sier det deg noe? vanskelig og forklare :/ men det er bare å prøve seg frem til den beste metoden for deg.




Btw. Det ene jeg fikk vite om  navnet på dette "barnet" er "vrengte rauhål" HAHAH!


Prates!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar